Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
lodchjo Site Admin
|
Geplaatst: 23-02-2012 13:17:11 Onderwerp: Choco!! |
|
|
Ingredienten.: Suiker, plantaardige olie (palm, koolzaad), magere cacaopoeder, johannesbroodmeel in poeder, emulgator: sojalecithine, aroma: vanilline. |
|
Terug naar boven |
|
|
Sandy
|
Geplaatst: 27-02-2012 08:56:11 Onderwerp: |
|
|
Super! Alleen jammer van de palmolie... |
|
Terug naar boven |
|
|
lodchjo Site Admin
|
Geplaatst: 27-02-2012 09:05:38 Onderwerp: |
|
|
Sandy schreef: |
Super! Alleen jammer van de palmolie... |
Hm, ja, dat klopt wel...
't is moeilijk overal rekening mee te houden, maar dat is ook weer een makkelijk excuus hè... (het soort excuus dat vleeseters enzo gebruiken)
HOEWEL: als we de choco nu eens zelf maakten???
Moest je een goed recept hebben? Ik zal eens googelen... dan plaatsen we het hier én bij de recepten. |
|
Terug naar boven |
|
|
Sandy
|
Geplaatst: 28-02-2012 10:49:05 Onderwerp: |
|
|
Het is inderdaad niet altijd makkelijk om overal rekening mee te houden, maar van palmolie probeer ik toch af te blijven. Nuja choco, een basisbehoefte voor sommigen (zoals mezelf)... Soms maak ik 'm zelf, simelweg door hazelnootpoeder te mengen met gesmolten chocolade. Maar ik verkies absoluut Penotti bio soja hazelnootpasta uit de natuurwinkel en heb zo meestal wel een voorraadje staan...
Tof forum trouwens! |
|
Terug naar boven |
|
|
lodchjo Site Admin
|
Geplaatst: 28-02-2012 11:17:54 Onderwerp: |
|
|
Sandy schreef: |
Het is inderdaad niet altijd makkelijk om overal rekening mee te houden, maar van palmolie probeer ik toch af te blijven. |
Ja, maar je hebt echt wel gelijk hoor! Het is goed dat je me eraan herinnert!
Ik heb recepten gezocht en onderstaand lijkt me wel een makkelijk recept. Ik ga het vertalen en bij de recepten zetten en zo snel mogelijk proberen.
Code: |
Ingredients:
1 1/2 cups hazelnuts
1 tsp vanilla
3/4 cup powdered sugar
1/4 cup cocoa
3-4 tbsp vegetable or safflower oil
2 tbsp soy milk
Preparation:
Using a food processor, grind the hazelnuts until fine and powdery. Process for another minute or two. If your food processor is strong enough, the hazelnuts will eventually turn creamy and smooth. If you're using a less powerful food processor, this won't happen.
Add remaining ingredients and process until smooth and creamy, adding a little bit more or less liquid to get desired consistency. |
Groetjes!
Lode
PS: Ja, ik hoop dat het forum beetje bij beetje uitgroeit. Het is nog in de startfase met slechts 5 leden, maar we zien wel. |
|
Terug naar boven |
|
|
WilliamC
|
|
Terug naar boven |
|
|
Sandy
|
Geplaatst: 29-02-2012 07:49:04 Onderwerp: |
|
|
Effe over nadenken... |
|
Terug naar boven |
|
|
lodchjo Site Admin
|
Geplaatst: 04-03-2012 10:01:43 Onderwerp: Re: Choco |
|
|
WilliamC schreef: |
Ik wil niet belerend zijn, maar de meeste chocolade in België (niet de Fair-Trade) wordt helaas door kindslaven geproduceerd.
|
Bedankt om dit onder de aandacht te brengen. Dan maar overschakelen naar carobe?? |
|
Terug naar boven |
|
|
Maria
|
Geplaatst: 04-03-2012 12:13:09 Onderwerp: Re: Choco |
|
|
lodchjo schreef: |
WilliamC schreef: |
Ik wil niet belerend zijn, maar de meeste chocolade in België (niet de Fair-Trade) wordt helaas door kindslaven geproduceerd.
|
Bedankt om dit onder de aandacht te brengen. Dan maar overschakelen naar carobe?? |
Of gewoon fair-trade kopen? Het cacaopoeder dat ik hier heb staan komt gewoon uit Delhaize en is bio én fair-trade.
Als ik genoeg hazelnoten in huis heb maak ik dat recept straks eens
Kwatta en de chocopasta van Boerinneke Marino zijn in de fondant versies beiden vegan trouwens, maar over de herkomst van de grondstoffen kan je natuurlijk nadenken. |
|
Terug naar boven |
|
|
lodchjo Site Admin
|
Geplaatst: 27-03-2012 10:08:31 Onderwerp: Re: Choco |
|
|
Ik heb nu deze in huis, die bevat palmolie, maar aangezien Molenaartje biologisch werkt, neem ik aan dat die uit duurzame landbouw komt...?
Ingrediënten: High oleic zonnebloemolie (29%) ,gedroogde maisglucosestroop, sojameel, hazelnoten (13%), carobepoeder (13%), ongehard plantaardig vet (palm), emulgator: sojalecithine, vanille. |
|
Terug naar boven |
|
|
Olivia
|
|
Terug naar boven |
|
|
|